Sund bevægelse på folden.

Heste er skabt til at vandre. Det ved de fleste. De er også skabt til at være i flok, at æde forskellige former for grønt, blade, urter og hvad de ellers finder på deres vej, og de er skabt til at hvile i kortere perioder af gangen. 

Vi har tradition for at have vores heste stående på kedelige, firkantede folde, og på boks om natten. Det er ret begrænset hvor meget en hest bliver udsat for forskellige former for udfordrende stimuli og motion på folden – måske de tager sig en spurt og slås lidt med hinanden omkring stråfoderet, men spørgsmålet er, om hestene bruger sig sundt – eller ej – når de er på fold. 

Jeg får ikke trænet mine heste helt så meget, som optimalt er, hvis jeg ønsker at de skal være stærke og sunde rideheste. Med to små børn bliver det langt fra hver dag jeg får trænet mulerne, og derfor er det ret essentielt for mig, at mine heste bevæger sig og bruger sig sundt, når de er på fold. 

Den seneste halvanden måneds tid har begge mine heste gået på en midlertidig fold, da det jord, der skal forvandles til vandrefold næste forår, er nysået og først skal gro ordentligt til. Jeg har tænkt, at det jo nok går, og at jeg må få trænet lidt ekstra for at holde mine heste sunde – men det er bare ikke det der sker i praksis. Faktisk er de begge blevet betydeligt dårligere i deres krop, dels fordi de står meget stille i løbet af døgnet, da den lille fold ikke inviterer til bevægelse – andet end frem og tilbage mellem stråfoder og vand – og dels fordi underlaget er stenet og hårdt, hvilket har haft konsekvenser for deres hove. Og som man siger: hvis ikke hoven fungerer, fungerer hesten heller ikke. Maggie, min fjordhoppe, som faktisk stille og roligt var igang med at få styrket sin krop, er igen begyndt at “hænge” i ryggen, være tung i forparten, døje med sine hove, så hun måtte have sko på, og det muskelmasse hun havde fået bygget, er pist forsvundet – øv!

Jeg forsøger at træne hende det bedste jeg kan, og jeg har gået/løbet ture med hende, lavet forskellige øvelser for at mobilisere og styrke brystpartiet og overlinien. Det hjælper måske til vedligehold, men er bare ikke nok, når det kun foregår to gange om ugen, hvor hun resten af tiden står og hænger.

Mit utålmodige jeg besluttede, at finde et andet sted.. og heldigvis kender jeg netop sådan et sted, hvor der er vandrefold. Her vil mine muler bevæge sig en helt masse, og få rig mulighed for at udvise al den adfærd, der er naturligt for dem – hvilket uden tvivl vil sænke deres stressniveau og øge deres trivsel. Win-win.

Men hvad nu, hvis jeg bare sætter mine heste på folden, og så regner med, at de bevæger sig sundt, bare fordi det er en vandrefold? Så får jeg sandsynligvis ikke helt det ud af det, som jeg ønsker.

Når nu mit mål er, at mine heste skal sætte muskler de rigtige steder på hals og overlinie, at de skal styrke deres forpartsmuskulatur og få gang i mavemusklerne – så er jeg nødt til at træne mine heste til, at få en vane med at bevæge sig sundt. Derfor laver jeg nogle nemme, men styrkende øvelser med hestene, som er med til at styrke ovenstående – du får et par stykker her:

En af de øvelser, jeg ofte laver, er denne: Jeg beder hesten om at gå langs med en bom. Lige før hesten skal løfte det forben, der vender ind mod bommen, beder jeg hesten dreje skråt henover bommen, ved at tage et tag i trækketov eller tøjler skråt frem. Så snart hesten svarer ved at dreje over bommen, slipper jeg mit tag.

Denne øvelse gør, at hesten skal aktivere sin brystmuskulatur, i og med at benet skal løftes op og henover bommen. Samtidig strækkes hestens forben skråt til siden, hvilket er med til at strække en del af brystmuskulaturen. Øvelsen laver jeg til begge sider. Denne øvelse vil også klargøre, om hesten er mere spændt på højre eller venstre side af brystkassen, og indikerer om der muligvis er brug for at få løsnet ekstra op i én side – hvor øvelsen derfor med fordel kan gentages nogle ekstra gange.

Øvelsen behøver ikke foregå med bomme på en bane – den er også god at lave i det daglige, når man tager hesten ind fra fold, trækker med den, håndterer den på staldgangen mm, hvor man sørger for at hesten træder skråt frem/til siden, fremfor at krydse forbenene i drej mm. Det kræver, at man lige er opmærksom på hvordan hesten står med benene, og måske er det nødvendigt at bakke et skridt eller to, for at hesten står klar til at flytte det ben, det gælder, i den rigtige retning.

Kongo-bomøvelse

En anden øvelse, som jeg især ynder at lave med min forpartstunge hoppe er, at bede hende om at bakke. Bare et enkelt skridt. Hendes brystkasse hænger, og hun har i den grad brug for at få aktiveret og trænet brystmusklerne. Jeg tager et let tag i grimen, og dutter let med en pisk (eller bare en finger) midt på brystkassen. Så snart hun spænder i brystmuskulaturen, stopper jeg med at dutte. Faktisk behøver hun ikke tage et hele skridt tilbage – det vigtige for mig er, at hun aktiverer sine brystmuskler og “skubber vægten bagud”. Som regel bliver hestene ret hurtigt kvikke til at fange, hvad det er øvelsen går ud på. Denne øvelse kan også sagtens foregå på staldgangen.

Mobiliserende øvelser er gode at varme op med.

Du kender dem sikkert! Jeg bruger ofte bækkenvip-øvelsen, hvor jeg bruger et par hovrensere, fingrene eller andet “spidst” og så kører jeg fra bag bækkenet og hele vejen ned til “endelknoglerne” på hver side af hvirvlerne. Meningen er, at hesten skal vippe i bækkenet, hvilket er tydeligt at se, når en gør, så du er ikke i tvivl. Det er cirka sådan det også ser ud, når hesten laver hestepærer.

En anden øvelse, jeg også laver, er rygløft, hvor jeg “klør” hesten cirka på det punkt, hvor gjorden ligger under hesten – Det resulterer i, at du fysisk kan se, at hesten løfter sin ryg.

I selve træningen har jeg hele tiden fokus på, at hesten bevæger sig afspændt og taktfast, og ikke mindst ligeudrettet. Jeg longerer f.eks. hesten i en grime, eller en kapsun og bruger ingen hjælpetøjler eller lignende. For mig er det vigtigt, at hesten lærer at balancere sig selv, og med de ovenstående øvelser, bliver det nemmere for hesten, rent fysisk, at bruge sig sundt.

Efter træningen laver jeg ofte “gulerodsøvelserne” (som du sikkert også kender). Her skal hesten strække sig med hals og hoved ned mellem forbenene, for at nå sin kiks, og rundt i retningen af hoftehjørnet, samt lige rundt til skulderen, og i retning ned til samme sides bagben. Og til begge sider, som altid. Disse øvelser laver jeg altid kun hvis hesten er varmet op efter banetræning eller en gåtur.

Når man laver de forskellig øvelser, som jeg har nævnt, bliver man også opmærksom på, hvis der er noget hesten har svært ved. På den måde har du en god indføling med, om din hest har brug for behandling af en art.

Hvad så med folden? Des mere hesten øver sig i, at bevæge sig på en bestemt måde, des mere vil den gøre netop det. Og det er uanset om det er sund eller usund bevægelse. Derfor: Jo mere du får lavet disse små, nemme øvelser med din hest, jo mere vil den bevæge sig sådan på fold også. Og hvis så hesten ovenikøbet går på en fold, hvor den bliver motiveret til masser af bevægelse, møder forskelligt underlag mm. – så er der forholdsvis hurtigt en forskel at se. Jeg er meget spændt på at se, hvordan mine muler udvikler sig – jeg sørger for at tage før – undervejs – og “efter” billeder til dokumentation.

pp1

Rigtig dejlig sommer til dig og din hest 🙂

//Lisette Norah

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *