Styrk din forpartstunge hest med longetræning.

I dette afsnit skal vi se på hestens brystmuskulatur og tale om, hvorfor dennes funktion er afgørende for resten af hestens krop – samt hvordan vi kan ligeudrette, styrke og smidiggøre hestens forpartsmuskulatur i longetræning.

Forpartstunge heste er ofte meget udfordrede i forhold til at bruge kroppen sundt i træningen. Når forparten er ude af balance og tung, hæmmer den bevægelsen fra bagparten, hvilket har konsekvenser for resten af kroppen. 

Hestens forpart

Omkring forpartens ribben er et stort virvar af sener, muskler og ledbånd, som er afgørende for, hvordan resten af hestens krop fungerer. Hestens forben sidder nemlig ikke “fast” som vores arme gør via kravebenet. Derimod er hele denne muskelmasse, som kaldes Thorax slyngen, vævet omkring bl.a. hele brystkassen, og herpå er skulderblade/forben fæstnet.

Illustration: Brystkasse (med brystben nederst og torntappe øverst), Thorax
slyngen (den røde masse) og skulderblade/ forben set forfra ->

Hvis denne muskelmasse er aktiv, løftes hele brystkassen – når den er afslappet, “hænger” forparten mere. Og hos en forpartstung hest, vil denne muskelmasse være mere eller mindre slap, og muligvis uens spændt/slap og ude af balance.

Det er altså i særdeleshed denne muskelmasse der skal styrkes, smidiggøres og balanceres, for at skabe de bedste forudsætninger for den sunde bevægelse igennem hestens krop.

Når nu vi ved, at hestens forben sidder fæstnet på en muskelmasse, som i forvejen har til opgave at løfte/holde, stabilisere, stødabsorbere og fungere som elastik – så giver det os også et klart billede af, at denne muskelmasses tilstand er vigtig i forhold til resten af hestens krop.

Der kommer nemt skævheder, i og med musklerne kan udvikles uens på hver side, af den ene eller den anden grund. Brystkassen kan rotere i alle retninger og er på den måde forholdsvis smidig. Det er jo rigtig fint, når vi skal ride på hesten, springe, galoppere mm. Men det betyder også, at brystkassen let kan bringes ud af balance. Du har sikkert oplevet at ride på en hest, der “vælter” ind på volten, eller ud af volten for den sags skyld, og som er svær at holde på en volte eller “bare” ride ligeud på hovslaget. Det er et typisk tegn på, at hesten har brug for at blive balanceret i forparten.

 

 

 

 

 

Billederne herover: Gulemule var et klassisk eksempel på forskellen på en velfungerende forpart kontra en dårligt fungerende forpart; billedet t.v. er taget omkring 7 mdr. før det andet. Her sidder forbenene fysisk tættere på hinanden, brystmuskulaturen er underudviklet og spændt. På dette tidspunkt havde hun enormt svært ved at holde balancen, kunne ikke springe an i korrekt galop på venstre volte, var meget kort gående, især på bagbenene (da bagpartens energi blev blokeret af den tunge forpart) og hun var meget spændt og ufleksibel i lændeområdet, og havde en trist “hængeryg”.

Billedet t.h. er taget efter et halvt års on/off træning max et par gange om ugen af max en halv times varighed pr. gang. Her kan man se, at hun står fysisk bredere med forbenene, hendes brystmuskulatur er bedre udviklet og hun er mere lige i brystkassen. Hun kan nu holde balancen i skridt og trav med rytter, hun snubler ikke så meget længere, hun kan springe an i korrekt galop på begge volter uden problemer, og holde galoppen. Hun træder længere ind under sig og løfter ryggen langt bedre nu. Hun er her på billedet stadig ikke “i mål”, men er helt bestemt i en fin udvikling.

Den bedste måde vi kan styrke vores hestes forpart på, er at sørge for at have fokus på at ligeudrette hesten, således at brystkassen hænger lige over jorden, og så hele hvirvelsøjlen er løftet, stabil og lige. Vi kan arbejde med ligeudretningen i longen i en periode, til hesten finder sin basale balance og opbygger tilpas med muskler til, at vi kan ride hesten. Når så vi rider, arbejder vi videre med at holde brystkassen lige over jorden.

Jeg plejer at longetræne i en firkant, fremfor på en volte, for bedre at kunne holde øje med om hesten er lige i kroppen, og for selv at holde fokus på at hjælpe hesten til at være lige i sin krop.

Jeg har lavet et video-klip med skønne Valencia som var tung og ubalanceret i forparten – og som udviklede sig helt vildt igennem ligeudrettende jordarbejde. Se klippet her, hvor jeg fortæller lidt om hvorfor og hvordanhttps://www.youtube.com/watch?v=kAFE3hVkH4E

Derudover er der en del øvelser man kan lave, som er med til at smidiggøre og styrke forpartsmuskulaturen – øvelser der virkelig kan gøre en forskel i forhold til, at arbejde sundt i det ligeudrettende arbejde i longe og under rytter.

Hvis du gerne vil have tips til øvelser, der smidiggør, styrker og balancerer hestens forpart, kan du læse et blogindlæg fra sidste års adventskalender lige her: http://lisettenorah.dk/4-soendag-i-advent-om-hestens-anatomi-og-biomekanik/

Rigtig dejlig træning til dig og din hest

de bedste hilsner

Lisette Norah

Vil du være med til at nørde mere i longetræning? Så kom med til en hyggelig og lærerig nørdeaften i skolestuen – læs mere her: https://www.facebook.com/events/2201623080077428/

Ønsker du at nørde mere i hestens krop og sund bevægelse? Så kan du melde dig på mit nyhedsbrev – det er gratis og uforpligtende: http://lisettenorah.easyme.dk/?id=20

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *