Mere harmoni i samarbejdet med din hest – del 2

2. søndag i advent. 

Så blev det 2. søndag i advent 🙂 

Sidste søndag var vi omkring hestens naturlige adfærd. (hvis ikke du har læst del 1, kan du finde den her: http://lisettenorah.dk/mere-harmoni-i-samarbejdet-med-din-hest-del-1/ )

Denne søndag skal vi kigge nærmere på den læringsteoretiske del der omhandler at øge sandsynligheden for mere af en given adfærd.

LÆRINGSTEORI

Hvis vi gerne vil skabe en ukompliceret og venlig kommunikation med vores hest, er det vigtigt, at sætte sig ind i, hvordan hesten lærer. Med viden om hvordan hestens hjerne fungerer, og fra hvilke instinkter hestens adfærd udspringer, kan vi lære hesten nye ting på en effektiv og hestevenlig måde, så hele samarbejdet med hesten bliver mere tillidsfuldt og harmonisk.

dsc_0023

Her følger nogle begreber og konkrete værktøjer, jeg arbejder ud fra, når jeg træner heste:

Negativ forstærkning: Ordet negativ indikerer, at vi fjerner noget (vi trækker fra/minusser) Vi giver hesten et signal – tag i tøjlen, pres med benene, dut med pisken, eller andet, hesten kan mærke – og lige i det sekund hesten gør det, vi gerne vil have den til, fjerner vi presset/signalet – og hesten forstærkes herved til at gentage denne ønskede adfærd, næste gang vi giver den samme signal.

Grunden til at negativ forstærkning er effektivt er, at hesten er motiveret for at slippe for smerte og ubehag – så den vil forsøge forskellige ting for at slippe for det ubehagelige, og er som regel ret hurtigt til at fange, hvad der får det ubehagelige til at forsvinde. Det er også derfor at heste ofte gentager en uønsket adfærd, hvis den har oplevet at denne adfærd betyder, at den slipper for noget ubehageligt. Et godt eksempel er en hest, der af en eller anden grund føler ubehag ved at have rytter på ryggen – den udviser en uønsket adfærd (f.eks. buk/stejl el.lign) og rytteren falder af. Ergo slipper hesten for det ubehagelige pres fra rytterens vægt, og motiveres til at gentage adfærden, næste gang den mærker rytterens vægt.

Positiv forstærkning: Her tilføjer vi noget, der er udelukkende rart for hesten. Typisk kan det være en godbid eller at blive kløet på det allerbedste klø-sted (afhængig af, hvad hesten er mest vild med). Hesten er i større eller mindre grad fodermotiveret, og hvis den oplever at få en godbid lige efter den har udvist en bestemt adfærd, vil den blive forstærket i at gentage denne adfærd næste gang.

*** Kombinationen af negativ og positiv forstærkning er den mest effektiv træningsmetode at anvende ***

Når vi anvender begge dele sammen – som jeg typisk gør, når hesten skal lære noget nyt – gælder følgende:

Eksempel: Hesten skal lære at standse. Jeg tager i grimen, for at give hesten signalet til stop. Hesten prøver evt. Forskellige ting, hvis ikke den ved, hvad signalet betyder, men jeg holder mit signal og skruer en anelse op, hvis hesten ikke reagerer som ønsket. Hvis hesten fortsat ikke forstår signalet, kan jeg “dutte” med en pisk på bringen, for at tydeliggøre mit stopsignal. Lige i sekundet, hvor hesten standser, slipper jeg mit tag i grimen fuldstændig, og kvitterer i sekundet efter med en godbid.

 Altså er timingen meget vigtig – at slippe presset og umiddelbart efter give godbidden. Det er med at være kvik – hvis der går for lang tid, kan hesten ikke koble tingene sammen. Signal – hestens reaktion – og belønning skal nå at ske indenfor hestens korttidshukommelse.

Negativ straf: Her fjerner vi noget, hesten gerne vil have. F.eks. fjerner vi spanden med foder, når hesten kommer med tænderne først, og venter med at give foderet, til når hesten har taget hovedet bort. Denne metode kan bruges i nogle sammenhænge og fungere godt, men er ikke den træningsmetode jeg anvender mest.

Positiv straf: Her tilføjer vi noget, der er ubetinget ubehageligt for hesten – f.eks. bider hesten, og så slår vi den. Hesten lærer ingen ny, ønsket adfærd, men oplever blot en straf for at have gjort noget, den ikke må. Det er ikke nogen effektiv eller hensigtsmæssig metode at anvende, og jeg tager stærk afstand fra denne metode.

 Shaping: Jeg bruger altid shaping, når hesten skal lære noget nyt. Shaping betyder, at man lærer hesten den nye adfærd lidt af gangen. Hvis vi tager fat i eksemplet med stopsignalet igen, vil jeg i første omgang ikke kræve at hesten bliver stående stille, men blot at den standser ganske kort. Når hesten er god til det, vil jeg vente med belønningen (godbid) til når hesten har stået i to sekunder – og så fremdeles gradvist øge kravet.

Operant betingning: Et operant betinget signal er et signal, der har betydning for hesten. For eksempel er både negativ og positiv forstærkning operant betingning, fordi det er noget, der har en konsekvens for hesten.

Klassisk betingning: Et klassisk betinget signal er f.eks. et auditivt signal (f.eks. ”prrr” når hesten skal standse) eller et visuelt signal (f.eks. kropssprog). For at lære hesten at reagerer på et klassisk betinget signal, skal det kobles på et operant betinget signal. – Hvis vi lige tager eksemplet fra før: Hestens stopsignal i grimen skal være helt på plads, før vi kan få en god reaktion på f.eks. lyden ”prrr”:

For at indlære ”prrr” som stop-lyd, siger vi ”prr”, tager i grimen med det samme, og slipper presset så snart hesten reagerer. Vi gentager x antal gange, og hesten vil efterhånden associere ”prr” med, at der lige om lidt kommer et pres i grimen, og efterhånden stoppe når den hører ”prr”, for at undgå presset.

Det er altid vigtigt at hesten adlyder et fysisk signal/pres godt, for hvis vi befinder os i en situation hvor hesten er meget stresset – f.eks. på tur, hvor den bliver bange for en traktor eller andet, og flugtinstinktet er aktivt – adlyder den ret sandsynligt ikke et klassisk betinget signal.

Nu har vi været omkring den læringsteoretiske del i forhold til at træne hesten til at udvise mere af en given adfærd – på søndag skal vi se nærmere på, hvordan vi kan træne hesten til at udvise mindre af en given adfærd – dvs. Tilvænning til forskellige situationer/ting.

Hvis du har spørgsmål er du altid velkommen til at sende mig en mail på: info@lisettenorah.dk

Er du interesseret i mere indgående viden om emnet, så tjek lige dette forløb ud: http://lisettenorah.dk/online-forloeb-om-adfaerd-og-laeringsteori/

Rigtig dejlig december til dig og din hest.

//Lisette Norah.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *