Korrekt “frem og ned” – hvordan det?

Du har sikkert ofte fået at vide, at hesten skal rides “frem og ned”, for at ryggen kommer op. Og det er også ganske rigtigt – for når hestens strækker halsen frem og ned, sker der en udspænding af nakkebåndet, som hæfter på torntappene ved lansemærket. Dette træk skaber et træk frem i torntappene, og strammer derved rygbåndet, så rygsøjlen løftes – og når hele hvirvelsøjlen løftes på denne måde, bliver der plads til at rygmusklerne kan arbejde uhindret.

Jeg anbefaler først at se med på klippet her, hvor jeg illustrerer og fortæller om hvad der sker i rygsøjlen, når hesten rides frem og ned -> https://www.facebook.com/lisettenorahchr/videos/1892138710852247/?notif_id=1539249880335353&notif_t=page_fan

Når det så er sagt, så er der rigtig mange forskellige måder at forstå “frem og ned”.

For nogen betyder det, at hesten holder en lang og rund form – altså hvor halsen bliver lav og rund, og hvor hovedet kommer ind bag lod – det der ofte betegnes som “low, deep and round” (illustreret på billedet herunder)

I det tilfælde får vi rigtig nok en udspændning af overlinie-ligamentet – men faktisk får vi en overspænding. Basen af halsen (den nederste del af halshvirvlerne) løftes ikke, og det er kun en del af rygsøjlen der reelt løftes. Rygmusklerne får ikke bevægelses-frihed – og når rygmuskulaturen ikke kan arbejde frit, sættes andre vigtige bevægelsesmuskler også ud af spil, bl.a. de midterste halsmuskler og brystmuskulaturen – hesten bliver derved forpartsbelastet, og slider generelt på skelet og muskler.

For andre betyder det, at hesten strækker halsen lang med hovedet helt nede “i sandkassen” – også kaldet støvsugerridning.

Når man rider hesten med helt lav og lang hals (illustreret på billedet herunder), vil rygsøjlen komme så højt op, som muligt, og rygmusklerne vil have god plads til at arbejde. Nogle heste kan til en start have stor gavn af at blive trænet således – men kun i en kortere periode. Når vi træner hesten sådan, flytter vi nemlig store dele af vægten fysisk på forparten – så selvom overliniens funktion er god, vil det på sigt være et problem at så stor en procentdel af vægten ligger på forparten.

Den optimale forståelse af “frem og ned” mener jeg er, at hesten skal strække halsen “ud af kroppen”. Hvor lavt hesten skal gå med sin hals er helt afhængig af hvor stærk den er i sin krop, hvilket eksteriør den har med sig, og hvor godt balanceret den er. Det må også altid være under vurdering af, at halsen skal være lav nok for, at musklerne kan bevæge sig frit, samtidig med at den er høj nok til at energien ikke bliver blokeret af en for tung forpart.  Det vigtige er, at vi får strækket “ud af kroppen”, og at hesten har mulighed for at “bounce” med hals/hovede for at balancere sig. Desuden er det vigtigt, at hesten har næsen foran lod, således at halsens underside ikke forkortes.

Her får vi en løftet hvirvelsøjle, og muskler der har bevægelses-frihed, samt en forpart der løftes af jorden.

Efterhånden som hesten sætter muskler (fordi musklerne får masser af bevægelsesfrihed til at arbejde) vil den blive så stærk, at halsmuskulaturen efterhånden kan hjælpe med at løfte hvirvelsøjlen, så hesten kan trænes i en højere hals/hoved-holdning og stadig bevare den sunde bevægelse.

 

Masser af nørdehilsner

Lisette Norah

Ønsker du at din hest skal udvikle sig til at blive sund og stærk? Jeg kører ud og afholder kurser samt lektioner – og i hverdage (9.00-15.00) sparer du 10% på lektionsprisen. Læs mere her -> http://lisettenorah.dk/undervisning/

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *