Forstå hestens nervesystem – og få mere ro på.

Du kender det helt sikkert; at hesten i nogle situationer bliver ekstra opmærksom, med spidsede ører og udvidede næsebor, og svær at komme i kontakt med. Måske reagerer hesten ved at gå “i frys”, eller måske springer den rundt og vil helst flygte. Hestens sympatiske nervesystem er aktivt, og sørger for, at hesten er klar til flugt – slet og ret for overlevelsens skyld.

Vores nervesystem er identisk med hestens nervesystem. Det der gør, at vi mennesker ikke springer rundt og forsøger at flygte – sådan lige med det samme – er, at vi er i stand til at vurdere, om den sten, bil, traktor eller flok af køer nu i virkeligheden udgør en dødstrussel. Sådanne overvejelser finder ikke sted hos hesten.

Hestens nervesystem består af det parasympatiske nervesystem (bremsen, hesten er lavt i stressniveau) og det sympatiske nervesystem (Speederen, hesten er højt i stressniveau) som illustreret på billedet herunder:

Jeg har lavet en skala fra 1-10, fordi der er en vis margen at arbejde med, når vi træner hesten. Når hesten er nede på 1, er den i hvile, ved 2 spiser den, ved 3 er den f.eks. aktiv vandrende sammen med flokken, men stadig ikke stresset. Normalt vil jeg gerne at hesten ligger omkring 4-5 når vi træner. Så er hesten ikke i flugt, men den er heller ikke ved at falde i søvn – og det kræver altså, at hesten er “vågen” i en vis grad, for at vi kan få en god og konstruktiv træning, hvor hesten bruger sig energisk og sundt, og er et sted hvor den kan tage imod læring.

Er hesten meget lav i stressniveau, vil den ikke tage læring ind på samme niveau og ej heller kunne bruge sin krop helt så sundt – omvendt, hvis hesten er meget højt i stressniveau, vil den ikke kunne koncentrere sig om at lytte til vores signaler, og den vil bruge sin krop uhensigtsmæssigt. Så, vi har altså brug for at hesten befinder sig et sted, hvor den er vågen og til stede, uden at være decideret stresset.

Hvis vi har en hest, der er meget højt i stressniveau vil jeg derfor altid have fokus på, at få hesten til at slappe af. Og heldigvis sænkes niveauet i det ene nervesystem, hvis vi sætter gang i det andet nervesystem -> skide smart, når vi gerne vil have gang i det parasympatiske nervesystem. Her kan vi træne gradvist, skrue ned for stimuli og give hesten godbidder, og derved opleve at hesten bliver roligere, fordi det parasympatiske nervesystem tager over.

Har vi en hest der er meget lav i stressniveau vil jeg motivere hesten til at være højere i energi – måske kræver det at vi rider ud på tur, i stedet for at være på banen lige på denne dag? Her skal vi have gang i hesten ved at skrue op for stimuli og dermed sætte (mere) gang i det sympatiske nervesystem.

Du vil sikkert kunne genkende din egen hest i modellen her, og hvordan den kan svinge op og ned på skalaen – nogle heste er mere svingende end andre, og nogle har tydeligere reaktioner end andre.

Du kan give dig selv til opgave at være opmærksom på, hvilke tegn netop din hest udviser, når den hhv. stiger og falder i stressniveau – det er nemlig en god “måler” at have med sig i træningen, og du vil efterhånden blive sej til at tage mere hensyn til hesten.

De bedste hilsner

Lisette Norah

Ønsker du at modtage mit mini-forløb “kommunikation i hestehøjde”, e-bøger, videoklip og tips til træningen? Så kan du melde dig på mit nyhedsbrev her nederst på siden (gratis og uforpligtende)

For at modtage forløbet skal du udfylde formularen herunder (tilmelding til nyhedsbrevet) og derefter skal du udfylde endnu en formular, hvor du tilmelder dig selve forløbet.

Derefter får du en mail i din indbakke, hvor du skal bekræfte at du ønsker at modtage forløbet.

Du får én mail pr. dag i 7 dage, som giver dig adgang til video og tekst-materiale inde på et seperat site, hvor det hele er samlet.

(OBS! HVIS DU OGSÅ ØNSKER AT MODTAGE MASSER AF TIPS TIL, HVORDAN DU VÆNNER HESTEN TIL TRAILEREN UDEN UNØDIG PRES OG STRESS – SÅ TJEK AF I BOKSEN NEDERST)

 

[mc4wp_form id=”376″]

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *