Flooding – nej tak!

Midt i søndags-hyggen i mine favorit-ridebukser, sad jeg og kiggede lidt på facebook – og blev fanget af et indlæg i en hestegruppe, omhandlende Monty Roberst og hans træningsmetoder. Der blev spurgt til folks holdning til træningsmetoden, på den tilhørende video, hvor Monty sadel – og ryttertilvænner en hest på en halv time. En halv time. Dét er hurtigt. Dette opslag førte til en lang og god debat, med mange forskellige holdninger, og overraskende mange fandt hans træningsmetoder gode.

Og nu kan jeg simpelthen ikke lade være med at skrive et blogindlæg om det, fordi jeg synes det er så vigtigt at lære at skelne imellem god og dårlig horsemanship. Min pointe med dette blogindlæg er ikke at hænge nogen ud – men at belyse tingene fra hestens synsvinkel – hvad er det egentligt, hesten oplever? Og hvordan kan vi egentligt lave et set-up, der er positivt og rart for hesten? 

Til dig der ikke kender til de ovennævnte træningsmetoder, så vil jeg kort opsummere hvordan det foregår: Monty har hesten i en rund arena/rotunde, han jager hesten rundt og rundt, indtil hesten giver op, udviser en rolig adfærd og tilbyder ham sin kontakt. Hesten følger ham så og er kropsligt i ro. Monty er hele vejen igennem rolig i sit kropssprog og taler med en rolig stemme.

Monty giver hesten en sadel på, og jager hesten afsted igen. Hesten bukker og løber, og udviser en hel del stressrelateret adfærd. Når hesten bliver “lidt roligere” får den lige et par dask med longesnoren på sadlen, lige for at gøre hesten opmærksom på, at sadlen stadig er der. Hesten reagerer voldsomt igen, men efter noget tid opgiver den. Hesten finder ud af, at den ikke kan få den farlige ting til at “gå væk”. Dernæst kommer rytterdelen.

Det lyder måske meget tilforladeligt?

Der er flere måder at vænne hesten til nye ting – og man kan basere træningen på negative oplevelser og frygt – og så kan man basere træningen på positive oplevelser og tillid. Jeg ved godt hvad jeg vælger.

Rent læringsteoretisk set, er metoden Monty anvender det vi kalder “flooding”. Begrebet flooding betyder, at man udsætter hesten for en overvældende mængde  stimuli på én gang, og lader hesten udvise en hvilken som helst adfærd – man afventer at hesten selv stopper adfærden igen. Det gør den i de fleste tilfælde også – fordi den opdager at den på ingen måde kan slippe ud af situationen. Hesten bliver således tillært hjælpeløs. Hesten oplever at det er negativt at være sammen med mennesker, at det er negativt at blive trænet. Der skabes en negativ association til hele træningssituationen. Men den “finder” sig i det, fordi den ikke har nogen anden udvej. Metoden er hurtig og effektiv – det kan der ikke herske tvivl om, og måske er det derfor, så mange bifalder denne metode?

Jeg vil nu langt hellere, at min hest synes det er rart at være sammen med mig og at blive trænet og håndteret. Jeg ønsker at min hest har tillid til mig – at den ved, hvad den kan forvente af mig, at den oplever forudsigelighed og får masser af positive oplevelser sammen med mig. Ikke alene er det rarest for hesten – det er også mest sikkert for mig, hvis vi skulle komme i situationer hvor hesten bliver presset på den ene eller anden måde.
sadelpå2

Derfor anvender jeg gradvis tilvænning, når min hest skal vænnes til noget nyt. I eksemplet med sadlen, vil jeg præsentere sadlen for hesten lidt af gangen – den får lov at snuse, mærke og røre, og den bliver belønnet for denne undersøgeadfærd ved at blive nusset/kløet og får godbidder, ligesom jeg fjerner sadlen igen. Næste gang kan sadlen komme lidt tættere på. Efterhånden kan jeg “larme” lidt med sadlen. Sadlen kan nærme sig ryggen. Røre ved siden af hesten. Holdes over ryggen på hesten. Ligges på hesten. Alting foregår lidt efter lidt, og er afstemt efter hvordan hesten reagerer, og hvor den ligger i stressniveau.

På samme måde bliver hesten præsenteret for gjord og bøjler, og første gang gjorden spændes, er den spændt løst, og bliver spændt af med det samme igen. Masser af belønning, step-by-step og en rolig atmosfære, og hesten vil snart være helt okay med den her sadel – og vil ovenikøbet forbinde situationen med noget positivt. Ja – denne metode varer oftest længere end en halv time, og hesten har sikkert også brug for pauser undervejs, så træningen strækker sig over flere dage. Men hvad gør det, når resultatet er en rolig og tillidsfuld hest?

Hvis du ønsker at dykke mere ned i hestens adfærd og i de læringsteoretiske begreber, og opleve mere harmoni i samarbejdet med din hest, kan du finde min gratis e-bog lige her:

http://lisettenorah.dk/gratis-e-bog-mere-harmoni-i-samarbejdet-med-din-hest/

Rigtig dejlig søndag derude!

Lisette Norah

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *